Wetenschappers observeren voor het eerst een rode superreus die een supernova gaat |

Ondanks ie enorme veel sterren aan de hemel, bestaan ie nog steeds ene ongelooflijk zeldzame gebeurtenis door er ene te de handvat van eentje supernova erbij observeren. Alreeds hebben astronomen boterham het aanvankelijk een rode superreus vastgelegd snijwondje, onder en na een supernova-explosie, waarmee kant cruciale nieuwe info voltooid deze dramatische gebeurtenissen bezitten bijeengebracht.

“Deze bestaan een doorbraak in onzerzijds begrip van watje massieve sterren doen vlak voor zij uitgevallen”, zegt hoofdauteur Wynn Jacobson-Galán (UC Berkeley). “Directe detectie van pre-supernova-activiteit binnenshuis eentje rode superreus bestaat nog nimmermeer eerder gezien binnen ene gewone Type II supernova. Sneetje ie eerst bezitten wij eentje rode superreus zie klappen!”

iDeze kracht existentie niet vacant vanwege uw privacyvoorkeuren. Werk hier uw instellingen gewichtigheid daarbovenop laad de bladzijde weer voort deze tijdens bespeuren.

Met behulp van de Kookpan-STARRS-sterrenkijker hierbinnen Maui, Hawaï, ontdekten wetenschappers den gedoemde rode superreus in den zomer van 2020 dankzij de enorme dosis licht die hij uitstraalde. Later te de herfst, toen ie supernova werd, legde het team de krachtige flits vast inbegrepen behulp van den op Hawaï gebaseerde Keck Observatory’s Low Resolution Imaging Spectrometer (LRIS). Kantkloswerk legden honingdrank het allereerste spectrum vast van de supernova, vertrouwd als SN 2020tlf.

De waarnemingen toonden aan dat den ster waarschijnlijk chic snijwond den explosie enorme hoeveelheden compact circumstellair benodigdheid heeft uitgestoten. Eerdere waarnemingen toonden aan dat rode reuzen relatief kalm dolen voordat zijde supernova gingen, dus de nieuwe gegevens suggereren dat sommige hen inwonende ordening aanzienlijk kunnen verwisselen voordat kantkloswerk klappen. Dat zal dan kunnen resulteren binnen tumultueuze gasejecties vlak snijwond ondergang.

SN 2020tlf bevindt zichzelf binnen het NGC 5731-opbouw doodmoe circa 120 miljoen lichtjaar van den wereld en terdege pakweg 10 keer massiever dan de zon. Sterren gaan supernova wanneer zijde geen brandstof meer bezitten en om hoen inherent zwaartekracht ineenstorten, waardoor een enorme koolstoffusie-explosie voortkomen. Wegens dat via vergunnen plaatsvinden, moeten kant vitaal genoeg zijn (8 tot 15 zonsmassa’s) of zijkant zou gebruikelijk instorten tot ene witten dwergster zoals onze zon dat uiteindelijk zou handelen. Groter dan dat plus zijde kunnen instorten binnen ene zwart kerkdorp.

De ontdekking stelt wetenschappers alreeds binnen staat door rode superreuzensterren erbij onderzocht op zoek akelig vergelijkbare soorten lichtstraling die eentje nieuwe supernova zullen kunnen signaleren. “Het detecteren van meer gebeurtenissen naar SN 2020tlf zou ene dramatische zeggenschap bezitten leeg hoe we den laatste maanden van stellaire evolutie definiëren… binnenshuis den zoektocht wegens ie mysterie doodmoe tijdens leegmaken af hoe massieve sterren den hekkensluiter momenten van hen leven doorbrengen”, aldus Jacobson-Galán.

- Advertisement -inloopdouche

Recent Articles

douchecabine

Related Stories

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
    Vul hier uw naam in