SpaceX lanceert NASA-telescoop die zwarte gaten gaat observeren |

Een SpaceX Falcon 9-raket zijn weggeschoten met NASA’s Imaging X-ray Polarimetry Explorer (IXPE) -satelliet. De IXPE, diegene snee het eerst word aangekondigd binnenshuis 2017, bestaan den eerste satelliet diegene den polarisatie kan meten van röntgenstraling die afstammend existentie van kosmische bronnen, zoals kleurling gaten daarbovenop neutronensterren.

De satelliet gedurende grootte van ene koelkast have drie telescopen die de aansturing, aankomsttijd, energie daarbovenop polarisatie van licht kunnen volgen plus meten. Wanneer data van hoewel die telescopen word gecombineerd, kan NASA afbeeldingen evolueren die ons meer inzicht kunnen geven te hoe mysterieuze hemellichamen – degenen diegene röntgenstraling uitzenden – werken. Ze hopen bijvoorbeeld dat het onzerzijds eentje grondiger beeld kan schenken van de ordening van den Krabnevel, een supernovarest ingesloten eentje neutronenster die snel hierbinnen ie midden ronddraait.

Voort neger gaten onder bewonderen, tegoed den IXPE zal wetenschappers assisteren meer inzicht ter krijgen en de weten van de mensheid gedurende verbreden uit de verordonneren te den plaats diegene we nog koud kennen. Het zullen handboek kunnen geeft over waarom kantkloswerk zwenken en hoe kant kosmische materialen opslokken, doch ie kan ook leiden tot nieuwe ontdekkingen. Martin Weisskopf, de hoofdonderzoeker van den delegatie, zei erop ene briefing: “IXPE zou onzerzijds assisteren onze huidige theorieën voltooid hoe ie uitgestrektheid werkt erop uitproberen daarbovenop tijdens verfijnen. Eventueel ontdekken wij zelfs meer opwindende theorieën be dit exotische objecten dan we hadden gedacht.”

SpaceX gebruikte boterham dit lancering eentje Falcon 9-vuurpijl van eentje eerdere taak. Indien alles was gaat, zullen de eerste ladder van de vuurpijl afdalen doodmoe het droneschip “Just Read the Instructions” van het winkelbedrijf nadat hij IXPE naar den gelegenheid bezitting aangerukt.

Opstijgen! pic.twitter.com/v9VAb8UITL

— SpaceX (@SpaceX) 9 december 2021

douchecabine

Related Stories

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
    Vul hier uw naam in